Sunday 20 February 2011

Perangai dan Hati

       Dalam kehidupan mcm2 orang yang kta jumpa,ada yg suka mengampu,mengejek,memperlekehkan org lain dan menjatuhkan kawan
Setengah org sanggup buat apa saja untuk naikkan pucuk sendiri tanpa mempedulikan org lain walaupn terpaksa pijak orang smpi tnggelam janji kita timbul..........
       Aku rasa kadang2 kta kena pikir jugak,renung diri sendiri.......terbaikkah aku?sempurnakah aku?betulkah apa yang aku buat?
Dalam bergurau kadang-kadang ada yang terasa,perlulah di pikir tempat dan jenis orangnya.yang penting jangan cuba bergurau kalau telinga sendiri yang nipis.Membuka malu dan kesilapan org lain bukanlah cara terbaik mendapat nama.....kalau kerbau sudah sekandang lumpur seekor terpalit semua,jadi x perlulah kta gembar-gemburkan.
Sikap bermegah dengan diri mengaku pandai serba-serbi....arif segenap hal. Pada aku resmi padi contoh terbaik kerana kaduk yang cuba naik junjung akhirnya melata di tanah jua. Orang berilmu lebih byk diam,hanya bercakap perkara ringan2 saja kerana mempamerkan kebolehan diri perlulah bertempat.
        Sekadar insafi diri......mintak dijauhkan dari tersemat mazmumah itu dari hati dan diri ini.....wallahua'lam

No comments:

Post a Comment